נחישות: איך לאמן את כוח הרצון שלך

עופר בר יהודה

אנשים רבים מעריצים את הנחישות של אנשים אחרים. הם עצמם לרוב מתלבטים, רוצים להימנע מטעויות ולכן נוטים להישאר ברקע. תמיד יש מצבים בחיים – מקצועית ופרטית – שבהם חשובות יחס החלטי ופעולה החלטית. למשל, כשאתה עומד על האמונות שלך. גם אם אתה שואף למטרות, צריך הרבה כוח רצון כדי להמשיך. איך להשיג יותר נחישות…

קביעה הגדרה: יישום החלטות ללא גירוי

אנו מגדירים נחישות כיכולת להשיג את המטרות שנקבעו מבלי להיות מושפעים מהשפעות אחרות.

מאחורי זה עומדת אנרגיה פסיכולוגית שעוזרת להתגבר על הדחפים השליליים של האדם כמו חוסר אדישות ותסכול, אבל גם להתעלם מגורמים חיצוניים כמו הסחות דעת מאחרים. נחישות חשובה אם כן בכל הנוגע להתגברות על מכשולים בדרך למטרה.

למשל, כל מי שיחליט ללמוד נושא מסוים יצטרך להתמודד עם העובדה שחלקים מסוימים בקורס די לא מעניינים, בעוד שאחרים הרבה יותר מרגשים. ובכל זאת, נחישות חשובה כדי להגביר את המוטיבציה העצמית.

קביעה קודמת לתהליך של רפלקציה. זה יעזור לך לקבל החלטה בנקודת זמן מסוימת. במקרה זה, ההחלטה לסיים קורס זה.

אמירות וציטוטים מפורסמים המתייחסים לנחישות:

נחישות היא מעשה של אומץ במקרים בודדים, כשהיא הופכת לתכונת אופי, להרגל של הנשמה. קרל פיליפ גוטפריד פון קלאוזביץ

כל דבר בחייך ישתפר ברגע שהנחישות שלך להתקדם תגבר על חוסר הרצון שלך להרפות מהעבר. טימבר הוקאיי

חוסר החלטיות הוא לנפש מה שעינוי זה לגוף. ניקולס צ'מפורט

זכרו תמיד שהנחישות שלכם להצליח חשובה יותר מכל דבר אחר. אברהם לינקולן

רוך וטוב לב אינם סימן לחולשה וייאוש, אלא ביטוי של כוח ונחישות. חליל ג'יבראן

הנחישות נותנת כוח לעמוד איתן היכן שהרפיון הקל ביותר הוא הצעד הראשון להרס.

כוח הרצון הוא גורם הצלחה חשוב

ככל שהרצון חזק יותר והתגברות תכליתית יותר על מכשולים (כולל הרגלים מזיקים), כך גדלה השגת המטרות.אם אתה משחרר את הנחישות, אתה מאבד את האנרגיה שלך ומפחית את סיכויי ההצלחה שלך. להיפך: מי שנושך בזמנים לא נוחים יתוגמל בהגעה למטרה.

זה בתורו יש לו השפעה מחזקת עצמית – הידיעה שמשמעת עצמית שווה את זה מובילה לביטחון עצמי בריא ונותנת את המוטיבציה הדרושה להתגבר על שלבים עתידיים של ויתור או רתיעה.

אין זה פלא, אם כן, שמחקרים מצאו שנחישות תורמת להצלחה ולאושר כמו גם עד כמה זו חשובה להתפתחות האישית.

ישנן החלטות שצריכות להתקבל עד לנקודת זמן מסוימת. למשל, אם יש מועד אחרון להגשת בקשה. לא משנה אם מדובר על חניכה, מקום באוניברסיטה או עבודה – יש כאן כבר גבול חיצוני.

ובכל זאת, יש אנשים שחסר להם אומץ. ישנה התלבטות ארוכה, יתרונות וחסרונות נשקלים ולבסוף המועד חולף מבלי שהתקבלה החלטה אקטיבית. במצבים כאלה, מי שמתלבט הופך את עצמו לחסדי הנסיבות, ואחרים מחליטים עבורך.

במקרה זה, תאבד התלמדות או מקום באוניברסיטה או הצעת עבודה. אז פסיביות והיסוס ממושך הם רוצח קריירה אמיתי.

נחישות כגישה

—— קראתי לא מזמן את ספרו של עופר בר יהודה "ציונות על רגל וחצי". בספר כותב המחבר, שהנו נכה צה"ל קטוע רגל, על רצונו העז להתגייס לשירות קרבי בעומק לבנון חרף המגבלה הפיזית שליוותה אותו. כל המפקדים שבפניהם השמיע בר יהודה את רצונו העז התייחסו לבקשתו בזלזול וניסו "לנפנף" אותו מעליהם, אך כאן פעלה להשגת מטרותיו של בר יהודה נחישות יוצאת דופן להשגת מטרתו. הוא פשוט סירב לקבל לא, ובכל פעם שנתקל בתשובה שלילית מצד אחד המפקדים שלו הוא על רמה אחת מעלה למפקד של המפקד. בסופו של תהליך הוא אף נפגש עם הרמטכ"ל, באותם הימים, רב אלוף רפאל (רפול) איתן, שבאופן אישי אישר לו ליטול חלק פעיל בחזית המלחמה.

אני ממליץ החום לקרוא את הכתבה המרתקת בהקשר זה שפורסמה על עופר בר יהודה באתר חורים ברשת

נחישות מתבטאת גם בהתמודדות עם אנשים אחרים. מי שפועל בנחישות לא רק יודע מה הוא רוצה, הוא עומד על הערכים שלהם. הדבר ניכר גם במצבים לא נוחים בהם נדרש, למשל, אומץ לב אזרחי.

תנאי מוקדם חשוב למנהלים הוא שלא לפחד לעמוד על דעתם מול רוחות הנגד. כי תפקיד זה דורש נכונות מסוימת לקחת סיכונים, כלומר אומץ. יש לקבל החלטות במהירות, גם אם לפעמים לא כל הפרטים ידועים.

מנהלים טובים מסתמכים כאן על האינטואיציה שלהם. בנוסף לידע המומחה שאין עליו עוררין, ישנו מגוון רחב של ידע מעשי שניתן לקרוא לו רק באופן לא מודע. למרות זאת, התנסויות והחלטות קודמות שהתקבלו הובילו לתוצאות הרצויות, כך שהנחישות הדרושה נמצאת ברגע הנכון.

זה אומר שאנשים כאלה מוכנים לקחת אחריות על מעשיהם. בניגוד לאלה שמתלבטים. הפחד לטעות הוא כל כך גדול, שהטעות הגדולה ביותר נעשית במקביל, כלומר לעמוד במקום. זה בדיוק מה שאדם פרטי יכול להרשות לעצמו, אבל חברות לא.

עם כל ההיבטים החיוביים של נחישות, יש גם חיסרון. כלומר הסכנה שבנחישות מוגזמת כל העניין יתהפך לעקשנות. הצגת רצון בלתי שביר בזמן שאתה עובד לקראת השיא האישי שלך במרתון הוא דבר אחד.

חוסר עמידה במקומות בהם נדרשות פשרות הוא חסרון משמעותי למדי. בטווח הארוך, הקשרים העסקיים או אווירת העבודה מתוחים. למרות כל הנחישות, עדיין צריכה להיות פתיחות לטיעונים משמעותיים.

תנאי הסף עבורך לפעול בצורה נחרצת יותר הוא לחשוב מחדש. להלן חמישה טיפים:

דמיינו את המטרות שלכם

אם אין לך מטרות, אין לך למה לעבוד. אולי יש מושגים מעורפלים לגבי מה שהאדם הזה רוצה להשיג, אבל יחד עם זאת רצונות אלו נתפסים כלא מציאותיים. לנחישות רבה יותר, חשוב להתמודד עם הרצונות והמטרות שלך. קח על עצמך נקודות מבט שונות, עדכן את עצמך ופרק יעדים עיקריים להרבה יעדי משנה קטנים יותר. מצד אחד, זה הופך את היעדים הגדולים ליותר ריאליים, ומצד שני, זה נותן לך את הסיבולת הדרושה לך כאשר אתה מתגבר על מצוקה.

סמוך על הכישורים שלך

לעתים קרובות ספקות עצמיים מוגזמים ופחדים מאטים אותך. במיוחד כשמדובר בקבלת החלטה, החשש מלהחליט שגוי הוא גדול. מעניין לציין שזה נפוץ בקרב אנשים שיש להם את כל הסיבות להיות שופטים טובים יותר של ההישגים שלהם. בדרך כלל המבקר הפנימי הוא מגודל, כך שכל העבודה נעשית בזהירות רבה. מצד אחד זה טוב, מצד שני זה מיותר במקומות מסוימים וחבל על הזמן. לכן חשוב יותר להכיר ברצינות בהישגים של האדם עצמו ולסמוך על היכולות שלו. ערכו ניתוח נקודות חוזק וחולשה כנה כדי לקבל סקירה כללית של היכולות שלכם, ראיינו גם אנשים שאתה סומך עליהם.

תן לעצמך לקבל השראה

אף אחד לא תמיד במצב רוח טוב תמידי, נסיגה יכולה להוביל לתסכול זמני. חשוב לא לתת לזה להרתיע אותך. אתה יכול לתמוך בעצמך עם חשיבה חיובית ואוטוסוגסטיה. קבל השראה ממודלים לחיקוי – איך הם השיגו את מטרתם? הצלחתם לא לחרוג מהתכנית שלכם גם בימים קשים?

שנה את הדרך בה אתה מתמודד עם כישלון

מסלולי החיים של האנשים המצליחים ביותר בעולם רצופים לרוב בתבוסות. ניסוי וטעייה קדמו לרוב להצלחה. אבל זה אפשרי רק אם היחס הכללי לטעויות ותקלות ישתנה. כי כמובן קל יותר כשהכל עובד ממש מההתחלה. מצד שני, בשלב מסוים אתה עלול לא ליהנות יותר מההצלחה. למעשה, נדרשים מכשולים מסוימים על מנת שניתן יהיה לטעון בצדק להשגת משהו באופן עצמאי. כישלונות עוזרים כי אז אתה יודע איפה משהו צריך להשתפר.

תגמל את עצמך

והכי חשוב, הנחישות שלך חייבת להיות מתוגמלת. כמובן, כאשר אתה משיג מטרה, אתה מרגיש גאה. בנוסף, כדאי לפנק את עצמך במשהו. זו יכולה להיות חוויה נחמדה עם חברים. לאחר שלב ארוך של מתח (למשל בזמן לחץ בבחינות), חופשה יכולה להיות פרס אידיאלי, כי כאן תוכלו לשלב את ההרפיה הדרושה עם חוויה יוצאת דופן.